Sunday, January 18, 2009

...qiamulail...


alhamdulillah...

pagi tadi aku, adik, mama n papa sempat ikut serta qiamulail yg diadakan kat surau kg. puah. emmm...sbnrnye, ngan rase rendah diri, aku ngaku nie la kali pertama aku ikut qiamulail. sebelum nie mmg x penah...
papa dr smlm pesan suruh kami tdo awal. takut ngantuk lak nnt. tepat kul 3.30 pagi, mama kejutkan aku ngan adik tuk bersiap. tp kami still berlengah, melayan mate yg ngantuk. bile dgr je suara papa panggil, trus terjaga. hilang trus rase ngantuk tu... :-)
sampai jer kat surau, ramai gak org yg dtg. ade yg tdo kat surau malam td. org pompuan ade dlm 2 saf. sblm mula, lampu2 semua ditutup. tp xdela gelap sgt. lampu luar masih terpasang. aku doa sgt2, jgnla aku ttdo. alhamdulillah... hlg rase ngantuk tu.
aku sbnrnye x tau turutan solat sunat tuk qiamulail. nasib baik sebelum solat, ustaz tu ajar dulu. ape yg perlu dibuat n ape yg perlu dibaca. mula2 kami wat solat tahajud 4 rakaat. lepas tu, solat tasbih 4 rakaat. solat taubat 2 rakaat. solat hajat 2 rakaat ngan witir 3 rakaat. lepas solat subuh, kami ade kuliah subuh n ustaz tu terangkan kelebihan qiamulail...
papa ckp, dh lame surau x adakan qiamulail. last skali mase tahun aku amik SPM. ishh...lame btol tu... lepas nie, klu ade lagi, n klu diberi kesempatan aku nak ikut lagi qiamulail nie. insyaallah...
mase kuliah subuh adik sempat ckp "angah, hensem ustaz tu. rugi angah x pakai spec." ishhh...ade ke patut... :-)

5 comments:

kakchik said...

Assalamualaikum Hasz.

Tahniah kerana telah berjaya berqiamullail walaupun sebelum ni tak pernah buat. Satu peningkatan dalam ibadah tu, MashaAllah. KakChik pun jarang-jarang dapat buat qiamullail ni. Seronokkan bangun di awal pagi mendekatkan diri dengan Allah.

pst... nota hijau tu ... dengar kuliah ke dok perati ustz, hehehe.

Hasz said...

insyaallah kak chik... klu diizinkan, nak lagi join qiamulail. lps 2 3 kali nnt, leh la hasz wat sendri lak...

kak chik,
hehehe...x nmpk la ustaz tu. x pakai spec. klu perhati lebih2 takut ustaz tu segan lak.. ahaks...

zanafahmi said...

ehem....ustad tu bujang ke? jgn trkena laki org lak.....

tahniah dh mencuba sesuatu yg baru, ada 'kemajuan' ni!

Hasz said...

kak zana,
klu bujang pon bukan leh ngorat. hasz setia pd yg satu... ceeeewah... hahaha

[yAN!e][pUTraJAya] said...

yanie qiamulail time kursus dulu selalu gak wat.....

(^_^)

♥Yanie Putrajaya♥
*********************************