Friday, September 12, 2008

UPSR...




9 september, mulalah perjuangan anak2 muridku. UPSR...mayb tak sebesar exam SPM. tapi tuk murid2 sekolah rendah, rasenye dah cukup besar dan amat bermakne tuk mereka.

tahun nie, tahun kedua aku ngajar bdk2 year 6. last year aku ngajar murid2 dr kelas pertama (pandai). mmg agak tension coz nak make sure bdk2 score. tahun nie xdela tension sgt tapi risaunye tetap ade. bukan nak memilih... just tahun nie, harapan dari org luar tak sebesar tahun lepas. tahun ni aku nak make sure murid2 aku lulus jer. tu pon dah cukup buat aku bersyukur. tapi aku yakin, dalam kelas yg aku ngajar, sekurang2nyer ade yg akan dapat gred B... harap2 laaa...

dua tiga hari sebelum exam, ramai mmbr2 yg bagi tajuk spot. lain negeri, lain yang diramal. klu nak diikutkan, mau 1 buku kene bace. aku tak spot pape. just ari sebelum exam, gerak ati cakap ape yg di spot takkan kuar. tapi aku bincang jugak tajuk tu ngan murid2. manela tau kan... klu kuar, takdela nyesal sgt.

11 sept., ari yg ditunggu2.... murid yg amik exam, cikgu yg tak tdo malam. lepas 6 tahun belajar sains, they just perlu berjuang dalam masa 1 jam 15 minit jer. berbaloi ker? hehehe... tapi yg pasti, gerak ati aku betol. 1 pon tajuk yg diramal2 tak kuar. aku mula risau. takut anak murid tak ingat teori.

bila diorg selesai menjawab, aku dpt tau soalan section B agak senang. tapi tu tuk murid kelas pandai, mcmne ngan anak murid aku? bile aku tgk semula kertas soalan, mmg soalan senang. walaupun aku just tgk section A shj. risaunye... tapi nak wat mcmne... tggu je la result nnt. harap2 takdela yg truk sgt...

No comments: