Thursday, September 18, 2008

kenape ek???


arini nak share ape yg berlaku dalam kelas aku td. well, aku arahkan murid2 tahun 4 tuk wat 1 buku skrap tuk sains. tajuk die senang je... materials aroud us. n aku just minta murid2 lekatkan gambar brg2 yg dibuat dr kayu, plastik dll. bukan byk pon. 1 bahan minimum 3 gmbr jer... byk ker?

nak djadikan cerita, 1 of my student ni antar buku skrap die arini. tu pon aku yg suruh coz dpt tau die dh siap. n die boleh jawab, ayah die suruh antar lepas raya. eh, ni sape cikgu ni? sape yg nak bg marah? arahan aku antar b4 raya. biar btol budak nie...

emmm...buku skrap die mmg cantik. semuanye gune komputer. gmbr pon copy n paste jer from internet. mmg keje mcm org dewasa yg buat. so, dptla tau yg bukan die yg wat. mak die yg wat. patutla nak antar lepas raye... dlm kelas aku tegurla. aku ckpla yg aku nak hasil dr murid. bukan dr parents murid. aku minta die wat semula. n amaran, wat sendiri.

lepas abis waktu sekolah, mak budak ni call aku. tanye kenapa aku tak trima keje anak die. ape salah keje anak die tu. aku xplain la yg aku nak anak die wat sendri. tu keje tuk anak die. bukan keje tuk die. die bisingla yg die dh berhabis duit print n carik gmbr kat cc. klu subjek lain leh gune komputer, knp sains tak leh.

eh, setau aku, aku just mintak murid wat sesimple mungkin! just find the pictures from any magazine or risalah2 dr giant ker, carefour ker. cut n paste. x bind gune binding comb pon takpe. just staple jer kat tepi. tak yah nak membazir coz bukan byk page pon. susah ker???

ni la payahnye bile arahan diberi pd org lain, tapi org lain yg wat keje. bg aku, biarla bdk tu wat keje die sendri. at least, mase die tampal, die akan igt. die paham ape benda yg die tgh wat. ape maksud perkataan yg die tulis.

i'm not sure ape reason die wat ka keje tuk anak die tu. yg pasti, aku bg mase hampir 1 bulan tuk siapkan buku tu. tak cukup lagi ker??? :-(

No comments: